2015. február 7., szombat

Az alvás segít emlékezni

Miért alszunk? Ez egy jó ideje foglalkoztatja a biológusokat, s amennyire én tudom még nincs rá kielégítő magyarázat. Biztos nem azért, mert fizikailag fáradtak vagyunk. Azt ücsörgéssel, heverészéssel is ki lehet pihenni. Valamiért az agyunknak mégis szüksége van a kikapcsolásra. Vagy legalábbis a nyugodt üzemre, mert ki azért nem kapcsol.
Most éppen fél és egyéves gyermekek esetében vizsgálták, hogy az alvás segít-e nekik az emlékezésben. Ehhez egy kísérletet végeztek velük, amelyben egy játékbabával végezendő feladatot mutattak, amit nekik meg kellett ismételniük. Ha azonnal megismételhették, akkor persze a gyerekek elég jól képesek voltak a feladat elvégzésére, de a lényeg nem ez volt. Mi van, ha látják a feladatot, de utána csak órákkal, vagy egy nap múlva hajthatják azt végre? Emlékezni fognak?
Attól függ, hogy aludtak-e nem sokkal utána!
Az emlékezésüket 4 órával a bemutató után vizsgálva, azon gyerekek akik ezen négy órában legalább fél órát aludtak sokkal inkább emlékeztek az elvégezendő cselekedetekre, mint akik nem. Persze felmerül, hogy a nem alvó gyerekek egyszerűen csak fáradtabbak voltak. Megnézték tehát azt (más gyerekeken), hogy mennyire emlékeznek 24 óra múlva a bemutatóra, ha a bemutatók követő 4 órában aludtak vagy sem. Mivel egy nap múlva ki voltak aludva a gyerekek, sőt úgy hívták be őket, hogy az alvós gyerekek a szokásos alvásuk után jöjjenek jócskán, míg a nem alvósok a szokásos alvást követően nem sokkal. Tehát most az "alvós" gyerekek voltak fáradtabbak. S mégis ők teljesítettek jobban.
Kell az alvás!

A kísérlet leírása

A gyermek a gondviselője ölében ül. A kísérletező a gyermek elé térdel. Megmutat neki egy játékbabát (egér és nyuszi alakú bábok), amelyek jobb kezén egyujjas kesztyű van. Leveszi a kesztyűt a játékbabáról. Megrázza a kesztyűt (van benne egy csengettyű). Visszahelyezi a kesztyűt a játékbabára. Ezt megismétlik párszor (1 éveseknek 3x, fél éveseknek 6-szor). A játékbabát elrakja a kísérletvezető, a gyermek most nem foghatja meg.
A kísérlet megfelelő idő múlva kezdődik. A gyermek megint a gondviselője ölében ül. Végre megkaphatja a játékbabát. S innentől van 90 másodperce, hogy levegye a kesztyűt a babáról, azt megrázza, majd megpróbálja azt visszarakni a játékbabára. Tehát el kell ismételnie a látott folyamatot. Cselekedetét pontozzák, nagyjából, ha leszedi a kesztyűt az 1 pont, ha meg is rázza az 2 pont, ha megpróbálja ezt követően visszarakni, akkor 3 pont.
A gyerekek két része vannak osztva, az egyik a következő időszakban aludni fog, a másik csoport nem. Úgy hívták be őket, hogy az alvós csoport a normális alvásideje előtt kapja meg a bemutatót, míg a nem alvós csoport a szokásos pihenése után. A játékbabákat a bemutató után 4 vagy 24 órával vehették kezelésbe a gyermekek.

Hivatkozott irodalom

Seehagen, S., Konrad, C., Herbert, J. S. és Schneider, S. 2015. Timely sleep facilitates declarative memory consolidation in infants. Proceedings of the National Academy of Sciences 112(5): 1625-1629

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése